Friday, August 18, 2017

2nd year as Occupational Therapy student


Alhamdulillah, tamat sudah pengajian aku sebagai pelajar tahun  2 Terapi Carakerja, UKM. Jadi hari ni memandangkan dah selesai semester 3 tahun 2, aku nak ambil kesempatan ini untuk menceritakan berkenaan  keseluruhan subjek pembelajaran tahun 2 ni.

Kita mulakan dengan semester 1. Untuk sem 1 ni, ada banyak subjek. 7 subjek semuanya dan core untuk OT ada 5 iaitu:
1.Neurosains
2. Terapi Carakerja Disfungsi Fizikal (OTDF) 
3. Aktiviti Kehidupan Harian Asas (ADL) 
4. Paediatrik untuk Sains Rehabilitasi (Paedsrehab).
5. Latihan klinikal I

AFO for children
Semua subjek ni sangatlah core dan bagi aku agak susah untuk aku terutamanya OTDF yang banyak berkaitan Ortopedik. OTDF ni kita akan belajar macam mana nak treat patient yang menghadapi masalah berkaitan ortopedik seperti fracture, tendon ruptures dan sebagainya. Kita akan belajar satu-persatu regim atau prosedur yang digunakan untuk treat patient serta belajar buat splint,antaranya ialah Ankle Foot Orthosis (AFO).

Bagi sesetengah orang ortopedik ni senang, sebab kita akan buat mostly perkara yang sama untuk patient, tapi bagi aku ianya sangat susah. Tapi no worries, kalau rajin dan banyak ulangkaji inshaAllah boleh. Next, untuk subjek Neurosains, kita akan banyak belajar berkenaan brain, yes otak kita. Macam mana maklumat disampaikan ke otak dan respond dihantar semula ke seluruh badan. Yes sangat menarik untuk dipelajari dan banyak untuk dihafal. hmm.. Next, untuk ADL , kita akan banyak belajar berkenaan aktiviti harian manusia dan juga assessment atau screening tools yang OT boleh guna pada patient. Untuk subjek ini juga, kami student OT diberikan task untuk membuat inovasi produk yang boleh digunakan untuk membantu pesakit yang mempunyai masalah dalam kerja seharian.
the lucky16 bersama alat inovasi masing-masing

1st posting at Hosp. Sg. Buloh
Next, untuk Paedsrehab, kita akan banyak belajar berkenaan kondisi dan cara untuk beri treatment kepada kanak-kanak seperti Autisme, ADHD, Down Syndrome, Cerebral Palsy dan sebagainya. Kita juga akan belajar berkenaan assessment dan screening tools yang boleh kita guna kepada pesakit kanak-kanak. Untuk subjek ini, ada task dimana student perlu posting di klinik OT UKM untuk apply apa yang dibelajar. Banyak sebenarnya yang aku belajar, semasa posting di klinik OT UKM dan semestinya aku jadikannya sebagai warm up sebelum pergi ke hospital. Last sekali, latihan klinikal atau lebih dikenali sebagai posting. Inilah yang paling mencabar sepanjang bergelar pelajar OT,  menghadapi situasi kerja sebenar di hospital, bersama pesakit dan diri anda sendiri cuba mempraktikkan ilmu dan teknik yang dipelajari. Hospital pertama yang aku posting adalah Hospital Sg. Buloh dimana ia selama 2 minggu dan berfokuskan pada bahagian Ortopedik dan Surgeri. Di situ aku banyak belajar tentang treatment OT kepada pesakit, cara yang betul untuk assess pesakit dan yang paling best sekali bila aku berpeluang untuk buat splint yang tak pernah aku belajar sebelum ini.

Ilizaror splint
 
AFO for adult

Sem1 ni juga aku berpeluang untuk belajar bahasa isyarat asas. Banyak yang dipelajari sepanjang kelas sehingga kami boleh menyanyi dalam bahasa isyarat. Kami juga berkesempatan untuk berkomunikasi bersama komuniti masalah pendengaran dari Malaysian Federation of the Deaf (MFD) dengan bantuan bahasa isyarat. Yang paling best, adalah apabila kami berjaya menghiburkan mereka dengan nyanyian dan lakonan kami yang hanya menggunakan bahasa isyarat. Disamping itu, kami juga perlu ambil ujian bahasa isyarat dan alhamdulillah aku lulus!



Untuk semester 2, tahun 2. Sebanyak 8 subjek aku ambil dan antaranya ada 4 subjek core untuk OT.
1. Neurologi untuk Sains Rehabilitasi (Neurorehab)
2. Aktiviti Kehidupan Harian Instrumental (IADL)
3. Isu2 Pembelajaran Kanak-Kanak Berkeperluan Khas ( IPKBK)
4. Latihan Industri II

Bagi aku, subjek semester 2 lebih ringan dari subjek semester 1. Senang nak faham, banyak praktikal dan senang nak score dan alhamdulillah semester 2 tahun 2 ini, aku berjaya memperolehi Dekan dengan PNGS 3.74, satu pencapaian yang tertinggi aku capai sepanjang di UKM ni. Alhamdulillah. Macam tidak percaya sahaja. Berkat doa semua dan kehendak illahi. Aku mampu genggam dekan. Mungkinkah kali pertama dan terakhir? Barangkali? 

Berbalik kepada subjek, Neurorehab pada semester ini adalah sambungan Neurosains pada semester 1 , tetapi kali ini lebih kepada praktikal dan rawatan dan assessment kepada kes- kes neurologi. Kemudian, untuk IADL, kita akan belajar berkenaan aktiviti harian yang lebih kompleks, assessment dan juga rawatan yang boleh diberikan kepada pesakit. Untuk subjek ini, perkara yang paling menarik adalah, subjek ini ada task yang melibatkan kerja luar. Kami ditugaskan untuk membuat "Community Participation" di mana kami semua perlu keluar ke public dan berlakon menjadi disable people or injured people sambil menjalankan IADL. Tujuan task ini dijalankan adalah untuk memberi pengalaman kepada pelajar sebagai disable people dan memupuk rasa empati dalam diri pelajar macam kata pepatah tu "try to put yourself into their shoes". Cuba rasa dan feel how to be them. Sebabnya, kita sebagai bakal terapis, perlu ada rasa empati, means rasa apa yg patient rasa,bukan simpati kasihan sahaja. Itu yang kita nak. Jadi pada hari itu, aku berlakon menjadi orang yang injured pada kaki kanan, memakai crutches yang berhajat untuk membuat urusan perbankan dan beli belah. Dengan bantuan, partner, Afiqah aku berjaya menamatkan misi kami. Sungguh banyak yang aku belajar dari task ni. Salah satunya, bersyukur atas kemampuan dan kesihatan kita.

Kemudian, untuk IPKBK tu, subjek lanjutan dari Paedsrehab, di mana kita akan belajar lebih mendalam terhadap kondisi dan treatment kepada pesakit untuk di praktikkan semasa Latihan Klinikal II. Akhir sekali, latihan klinikal II ni, berfokuskan Paediatrik dan aku berpeluang untuk posting di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban selama 3 minggu.

Walaupun semester 2 sudah tamat, tetapi masih berbaki semester 3, sebelum officially end of 2nd year's life. Untuk semester 3, hanya ada 2 subjek, iaitu:
1. Projek Komuniti
2. Promosi Kesihatan.

Bagi subjek projek komuniti, subjek gabungan bersama jabatan rehabilitasi , which subjek bersama student speech, fisio dan audio. Jadi untuk subjek ini, kami perlu melaksanakan program komuniti, hasil lanjutan subjek semester 2, Rehabilitasi dalam Komuniti. Jadi, pada 19 Julai 2017, kami telah
mengadakan program I hear U, U hear Me khusus untuk komuniti yang menghadapi masalah pendengaran yang bertujuan untuk menggalakkan interaksi orang awam dengan komuniti tersebut. Program ini berjaya dilaksanakan hasil bantuan dan kerjasama para pensyarah, pihak MFD dan juga SPK Pertuturan KIU.

Untuk subjek Promosi Kesihatan, student akan belajar mengenai peranan OT untuk mempromosi kesihatan kepada komuniti serta penyakit-penyakit berkaitan. Kelas dijalankan selama seminggu dan di akhiri dengan final exam untuk subjek tersebut. Subjek ni juga ada kerja luar atau kerja lapangan, di mana kami mengadakan promosi kesihatan di Klinik Jinjang. Pada program tersebut, kami mengadakan pemeriksaan kesihatan khusus untuk pesakit diabetis, seperti pemeriksaan tekanan darah, paras gula, pemeriksaan kaki dan sebagainya.

pemeriksaan kaki 
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kehidupan aku sebagai pelajar Occupational Therapy, dan mengetahui kisah-kisah aku sepanjang tahun 2 ini, anda bolehlah ke 2nd year-life as a senior
 


2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalam,masa temuduga tu dorang tanya ape ye?...dan course ni blajar dalam malay ke english...email saya giniewho@gmail.com

MOTNC dan bercuti di Kuching, Sarawak.

Alhamdulillah. Diberi kekuatan dan masa lapang untuk terus update isi blog ini. Untuk post kali ini, aku mahu kongsikan pengalaman aku p...